BLOG+

Filozofia pop-up'u?

2012-01-16

redaktor

Pop-up shop, ruchomy, tymczasowy sklep, znikający butik – pod takimi nazwami kryje się banalnie prosta i awangardowa forma sprzedaży, licząca sobie nie więcej niż 10 lat.

Działanie tych sklepów opiera się głównie na tymczasowości i sezonowości. Pop-up shop pojawia się na określony czas (od kilku godzin do kilku miesięcy) i w konkretnym miejscu. Potem znika bez śladu. Kolekcje, które oferują tymczasowe butiki także różnią się od tych prezentowanych w „zwykłych” sklepach. Zmieniają się w błyskawicznym tempie, a rzeczy, które tam kupimy dają gwarancję wyjątkowości i wyróżnienia się z tłumu.

Pojęcie „pop-up” jest już powszechnie używane i znane większości z nas. Ale skąd się wziął pomysł na tego rodzaju działanie? Kto jest twórcą filozofii pop-up na dużą skalę?

Inspiracją powstania znikających sklepów była specyficzna kultura zakupowa Japończyków. Ich słabość i zamiłowanie do produktów wyjątkowych, nietuzinkowych, z „limitowanej kolekcji”. Trend ten został zauważony przez właścicieli amerykańskiej firmy Vacant podczas podróży biznesowej do Tokio. Zaciekawieni tym mechanizmem zadali sobie pytanie, czy sprawdzi się on także w innych krajach?

Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę! Akcja promocyjna i informacje o wyprzedażach pojawiły się niedługo przed ich rozpoczęciem i były adresowane do losowo wybranych osób zarejestrowanych na stronie. Ekskluzywności i wyjątkowości całej akcji nadawało wymagane przed wejściem do sklepu hasło. Największą zaletą tej formy sprzedaży było nie tyle osiągniecie dużych zysków, co nietypowa promocja, która bazuje na efekcie zaskoczenia.

Nic więc dziwnego, że największe marki na świecie szybko zainteresowały się tym zjawiskiem. Pokazanie się w miejscach nietypowych i zaskakujących, a przy tym minimalne koszty utrzymania, przekonały nawet takie marki jak Chanel czy Louis Vuitton.

Choć pop-upy działają zwykle przez kilka dni, można w nich wyczuć dbałość o formę i detal wykończenia. Materiały zastosowane we wnętrzach dają czytelną informację o tymczasowości i ulotności butiku: tekturowe kartony, drewniane palety, surowce z recyklingu.

Filozofia pop-up shop ciągle się rozwija, przenoszona jest do internetu, na portale społecznościowe, pojawiają się nowe, innowacyjne pomysły. To, co pozostaje niezmienne, jest siłą filozofii pop-up - zaskoczenie i poczucie wyjątkowości.