BLOG+

Auchan i E. Leclerc postawią na sieci sklepów BIO

2012-05-10

Darek Gocławski

W maju udzieliłem kolejnego wywiadu do Wiadomości Handlowych.

Zachęcam do czytania tego portalu.

Poniżej moje zdanie nt rozwoju trendu "BIO" w dużych sklepach:

Auchan i E. Leclerc postawią na sieci sklepów "bio"

10.05.2012.

Auchan i E. Leclerc inwestują w rozwój sprzedaży zdrowej żywności oraz produktów ekologicznych. Obie sieci zastanawiają się nad uruchomieniem w najbliższych latach nowego konceptu sklepów z asortymentem „bio”, również poza Francją. Eksperci nie mają wątpliwości, że skopiowanie nowego konceptu w Polsce jest tylko kwestią czasu.

Bieżący rok będzie stał w Grupie Auchan pod znakiem nowego konceptu placówek z żywnością organiczną oraz towarami ekologicznymi. Co najmniej od roku władze francuskiego dystrybutora analizują możliwość uruchomienia nowego formatu sklepu. Choć Dorota Patejko, z biura prasowego Auchan Polska, zapewniła nas, że w tym roku pod szyldem Auchan nie pojawi się nad Wisłą żaden ekologiczny sklepik i odmówiła komentarza w sprawie rozwoju tej inwestycji w przyszłości, to eksperci twierdzą, że wejście dużych graczy detalicznych do polskiego sektora „bio” jest tylko kwestią czasu. Tymczasem w Paryżu trwa odliczanie dni pozostałych do inauguracji pierwszych placówek Coeur de Nature (Serce Natury), które oferować będą wyłącznie produkty organiczne, w 97 proc. oparte na naturalnych składnikach. Jeszcze przed tegorocznymi wakacjami Auchan uruchomi w aglomeracji paryskiej prototypowy sklep z ofertą ekologiczną. Jak dowiedziały się „WH” testowany koncept będzie mógł zostać w przyszłości wdrożony także w innych krajach, w których działa francuska sieć.

Wiejski sklepik na miejskim osiedlu

Eksperci nie mają wątpliwości, że potencjalne rozszerzenie sieci Serce Natury na Polskę oznaczać będzie inwestycje w niewielkie placówki handlowe. – Obecnie operatorzy przedkładają korzystniejszą lokalizację nad wielkość placówek handlowych. Podobnie będzie w przypadku raczkującego jeszcze w naszym kraju rynku sklepów ze zdrową żywnością – powiedział nam Dariusz Gocławski ze spółki A+D, aranżującej wnętrza hiper­‑ i supermarketów francuskich sieci w Polsce.
Specjaliści wątpią w możliwość zainwestowania na polskim rynku w tak duży format sklepów „bio”, jak francuskie prototypy. Według miesięcznika „Lineaires”, nowe hipermarkety Auchan z produktami ekologicznymi zajmą powierzchnię od 5400 do 8600 mkw. i wzorowane będą na obiektach sieci Biocoop oraz La Vie Claire. – Polska wersja placówek ze zdrową żywnością będzie z pewnością mniejsza. Choć zainteresowanie ofertą towarów ekologicznych wyraźnie u nas rośnie, to najlepszą opcją wydaje się budowa w dużych aglomeracjach małych sklepów usytuowanych wewnątrz lub w bezpośrednim sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych. Tam bowiem żyje najwięcej potencjalnych nabywców takich produktów. W zupełności wystarczy 100 mkw. powierzchni sprzedaży oraz aranżacja wnętrza nawiązująca do atmosfery wsi – twierdzi Dariusz Gocławski.

Konkurent z rodzimego podwórka

Na mniejsze placówki ze zdrową żywnością postawi niebawem również E. Leclerc. Francuski detalista uruchomi przed wakacjami dwa formaty obiektów z asortymentem ekologicznym, także w aglomeracji paryskiej. Pierwszy obejmuje placówki o wielkości 2000 mkw., zaś drugi to 400­‑metrowe sklepy Espace Bio (Przestrzeń Bio). Ghislain Garesse, z biura prasowego centrali firmy E. Leclerc, potwierdził nam realizację nowego konceptu sklepów, lecz przed zamknięciem numeru nie sprecyzował, kiedy można spodziewać się podobnych placówek w Polsce.
Zdaniem ekspertów ewentualne wdrożenie w naszym kraju nowych projektów sieci E. Leclerc i Auchan będzie polegać na kopiowaniu konceptu rozwijanego we Francji. – Również nad Wisłą pod uwagę będą brane największe miasta, w których sektor produktów ekologicznych nie jest jeszcze dostatecznie zagospodarowany, choć systematycznie przybywa klientów poszukujących oferty „bio” – odnotowuje Dariusz Gocławski.
Podobnego zdania jest Tomasz Malinowski, dyrektor handlowy w firmie Organic Farma Zdrowia, największej w Polsce sieci z żywnością ekologiczną. Ocenia on jednak, że odniesienie sukcesu będzie dla Francuzów trudnym zadaniem. – Obie te sieci trafiały dotychczas do innych klientów, zwracając dużą uwagę na czynnik cenowy, tymczasem konsument poszukujący produktów „bio” jest bardziej wymagający, a cena nie odgrywa dla niego kluczowej roli. W dalszym ciągu większości polskiego społeczeństwa nie stać na zakupy zdrowej żywności, a sama świadomość tego, czym są towary ekologiczne, jest u nas nadal dosyć niska – twierdzi Tomasz Malinowski.

Ekologiczne ryby, nabiał, a nawet… papier

Inni specjaliści nie są tak sceptyczni i wskazują, że kluczowa będzie trafiona lokalizacja. – Ceny o kilka, kilkanaście procent wyższe wobec standardowych towarów oferowanych w zwykłych placówkach spożywczych mogą odstraszać nieświadomych klientów. Jeśli jednak nowe obiekty powstaną na osiedlach, w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych, np. metra, mogą przynieść zysk już w pierwszym roku działalności. W I kwartale br. pomogliśmy zainaugurować dwa takie sklepy z ofertą „bio” w bliskim sąsiedztwie hipermarketu Tesco na warszawskich Kabatach – powiedział nam właściciel spółki A+D.
Na żywności dietetycznej i produktach ekologicznych w nowych sieciach się nie skończy. W placówkach Serce Natury działać będą również sekcje z biologicznym nabiałem, rybami, wędlinami oraz mięsem. Przewidziano tam także strefę z ofertą gotowych mrożonych dań na bazie produktów organicznych, a także kącik z asortymentem medycyny alternatywnej. – Obiekty takie mogą stanowić dla E. Leclerca i Auchan również dobre miejsce zbytu towarów sprzedawanych dotychczas w ich hipermarketach, np. ekologicznego papieru do drukarek, kosmetyków „bio”, papieru toaletowego czy małych mebli – dodaje Dariusz Gocławski.

Poprawianie wizerunku

Jeśli do końca br. na polskim gruncie żadna z francuskich sieci nie zdecyduje się na uruchomienie osobnego sklepu czy sklepów ze zdrową żywnością, to z pewnością nie przeszkodzi im to w zwiększonych inwestycjach w ofertę „bio”. Dorota Patejko zapewniła nas, że w 2012 roku Auchan wyraźnie rozszerzy półkę z asortymentem ekologicznym – dotyczy to również produktów dostępnych pod markami własnymi. – Aktualnie mamy w naszych hipermarketach 250 certyfikowanych artykułów spożywczych. 21 z nich to produkty sprzedawane pod marką własną. W najbliższych miesiącach zamierzamy poszerzyć tę gamę towarów – powiedziała nam przedstawicielka Auchan Polska.
Systematycznego zwiększania się oferty produktów organicznych należy oczekiwać również w przypadku E. Leclerca. W polskich sklepach tej sieci dostępnych jest dziś ponad 150 pozycji z segmentu „eko”. Wkrótce mają dołączyć do nich nowe produkty, m.in. herbaty, kawy, dżemy oraz soki, a także kolejne kosmetyki na bazie substancji naturalnych.
Inwestycja w asortyment „bio”, nawet jeśli nie okaże się lukratywnym przedsięwzięciem, może przynieść francuskim sieciom w Polsce zyski wizerunkowe. – Gdy E. Leclerc i Auchan zdecydują się na skopiowanie idei sklepów ekologicznych na polskim gruncie, to automatycznie mogą poprawić również swój image. Nowy koncept sklepów może im bowiem zapewnić postrzeganie jako nowoczesnych sieci, które podążają za aktualnymi trendami oraz nieustannie urozmaicają portfolio – kończy Dariusz Gocławski.


Marcin Zatyka

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (115) Maj 2012